VIII Festiwal • KOLEJ W MINIATURZE • Sosnowiec 2024

Atrakcje 2024


Rozmieszczenie stanowisk prezentacyjnych


rozmieszczenie stanowisk w wersji .pdf - pobierz

Atrakcje przygotowane na VIII Festiwal „KOLEJ W MINIATURZE” • Sosnowiec 2024, oprócz dwóch połączonych sal sportowych, wypełniały wszystkie dostępne pomieszczenia kompleksu szkolnego - sale lekcyjne, pracownie a także łączniki i korytarze zarówno na parterze, jak i na 1 piętrze. Główna atrakcja, jaką jest rozbudowana makieta modułowa polskiej kolei, standardowo znajdowała się na połączonych salach sportowych. Ponieważ makieta ta zajęła całość powierzchni sal sportowych, to pozostałe wielkie ekspozycje, przede wszystkim LEGO zostały ulokowane na przestronnym korytarzu na 1 piętrze kompleksu szkolnego. Makiety wielkich skal „1” i „LGB”, makieta ruchowa do nauki sterowania ruchem kolejowym, pokaźne symulatory lokomotyw oraz miejsca z wszelkimi zajęciami, zabawami dla młodszych i starszych zwiedzających były rozstawione w przestrzennych salach lekcyjnych i pracowniach. Korytarze były wypełnione stoiskami z artykułami modelarskimi i pamiątkami.


Atrakcje Festiwalu 2024

Oznaczone numerami atrakcje Festiwalu Sosnowiec 2024 rozstawione na połączonych salach sportowych oraz szkolnych salach lekcyjnych były następujące:

(0) (Sala nr 35) – Przez prawie sto lat była to najbardziej rozpowszechniona skala na świecie. Po elitarnej, „królewskiej” skali 1, skala 0 była skalą dla mas. Została wyparta przez jeszcze bardziej masową skalę H0. Na Festiwalu można podziwiać produkowane do dziś, zwykle ekskluzywne modele lokomotyw i wagonów dla wiernych fanów tej skali. Dla porównania obok kolejek w skali 0 został wystawiony przykładowy pociąg w skali H0, dokładnie dwa razy mniejszy niż w skali 0. Z tego porównania wywodzi się nazwa skali H0 – czytaj „Ha-Zero”, z niemieckiego „Halb 0” znaczy „Połowa Zera”.
kolekcjoner: Rafał Kulas z pomocą: Łukasz Denis

Okręg zewnętrzny – skala O. Okręg wewnętrzny – 2x mniejsza skala H0 do porównania. Po prawej stoi Rafał Kulas, w głębi Łukasz Denis.
(1) Skala 1 „królewska” (Sala nr 32) – Gabaryty kolejek w tej wielkiej skali „1” 1:32, prawie 3 razy większej od popularnej skali „H0” 1:87, niezmiennie zwracają i przyciągają uwagę widzów. Ruch taboru w tej skali imponuje, również podczas jazdy widoczny jest każdy detal, nawet efekty specjalne – światła, dym, dźwięk, też są większe i donośniejsze. W tej wielkiej skali „1” (1:32) także segmentowa makieta jest wielka. Na Festiwalu makieta ta zajmowała największą w szkole salę lekcyjną. A na makiecie z lubością można oglądać z roku na rok coraz liczniejszy zbiór ręcznie wykonanych polskich lokomotyw i wagonów. .
budowniczy makiety i lokomotyw: Adam Borysiak z pomocą: Andrzej Plutecki

Wielka skala 1 – Adam Borysiak przed swym wielkim dziełem, dosłownie.

Na zdjęciu podwozie a gotowy SN61 powstał niedługo po Festiwalu 2024.
(2) LEGO (korytarz 1 piętro) – Wielkość ruchomej ekspozycji LEGO ponownie wróciła do imponujących rozmiarów, przez co wypełniła wielką przestrzeń korytarza na 1 piętrze kompleksu szkolnego. Całą tę powierzchnię wypełniły zbudowane z klocków LEGO różnorodne lokomotywy, wagony i całe pociągi PKP jeżdżące w tak samo zbudowanym plenerze z torami, mostami, stacjami i inną wymyślną zabudową. Imponujące, godne podziwu jest to, że wszystkie te konstrukcje zostały zbudowane z elementów LEGO wyszukanych, znalezionych i dobranych niezmiernie cierpliwie z ogromnym znawstwem i wytrwałością celem osiągnięcia pożądanego rezultatu.
Ekspozycję LEGO zaprezentował przedstawiciel Stowarzyszenia „zbudujmy.to” – Dawid Kubicki z pomocą kolegów: Mateusz Waldowski i Rafał Hadelko

Ekspozycja kolejowa z klocków LEGO na Festiwalu 2024.

Największa LEGO-stacja.

Wszystko z klocków LEGO, Pendolino też.
(3) Koleje Brytyjskie (1 piętro, Sala nr 103) – Koleje Brytyjskie wyglądem zawsze odstawały od kolei kontynentalnej ze względu na inne rozwiązania konstrukcyjne. Mimo iż Anglia jest kolebką kolejnictwa, tam narodziła się kolej, to na świecie konstruktorzy lokomotyw w zakresie budowy kotłów, silników parowych i rozrządu pary zastosowali inne, własne rozwiązania. Towarzyszyło temu własne wzornictwo przemysłowe skutkujące jakże odmiennym wyglądem brytyjskich wagonów i lokomotyw, który pasuje i nie razi tylko w Wielkiej Brytanii. Uzupełnieniem prezentowanej na Festiwalu kolekcji są, a jakże, także brytyjskie kolejki Tomy Train zabawiające w miniaturze i na filmach rysunkowych bądź kukiełkowych nie tylko dzieci.
kolekcjonerzy: Kacper Targosz-Opolka, Jakub Krawczyk

Kacper Targosz-Opolka i Jakub Krawczyk przed swoją ekspozycją kolejek brytyjskich.

Charakterystyczny wyglądem tabor Kolei Brytyjskich.

Kolejki Tomy Train mają ruchome nie tylko koła ale i oczy przez co nieustannie „przewracają oczami” nawet gdy stoją.
(4) Jeżdżące, kartonowe modele w skali 1:32 (1 piętro, Sala nr 102) – Całkowicie ręcznie, pięknie wykonane w skali 1:32 modele najciekawszych wagonów i małych lokomotyw spalinowych. Głównym budulcem nadwozi tego taboru kolejowego jest karton, nie mniej z założenia tabor ten jest przygotowany do jeżdżenia i pięknie się porusza w całych składach pociągów po torach LGB (prześwit szyn ten sam – 45 mm). W związku z przebudową własnej makiety na Festiwalu 2024 modele te były prezentowane statycznie na prostych odcinkach toru. autor, modelarz: Roman Białas

Roman Białas z własnoręcznie wykonanymi modelami w skali 1:32 taboru kolejowego. Na pierwszym planie EP09 PKP.
(5) Historia Kolejek (1 piętro, Sala nr 103) – Kolekcja najstarszych, dawniej produkowanych kolejek, którymi bawili się nasi dziadkowie. I właśnie tacy głownie gościli na ekspozycji rzewnie komentując swoje z nimi przygody, gdy sami byli dziećmi. Na ekspozycji z nostalgią można było przypomnieć sobie nie tylko poczciwe PIKO, Berliner-TT-Bahner, ale też podziwiać przedwojennego Märklina w skali 0, który przed i tuż po wojnie był praktycznie monopolistą zabawek kolejowych.
Kolekcjoner – Gabriel Mazur

Gabriel Mazur przed swą niespotykaną kolekcją pradawnych kolejek. Nie były one tak sofistyczne jak obecne, ale dostarczały zdecydowanie więcej radości.

Przedmiot marzeń – zestaw kolejki elektrycznej PIKO z powszechnie znanym w latach 1950/1960 obrazkiem na pudełku.

A to prawie nówka bo ma góra 40 lat.

Blaszane modele w skali 0 i S z połowy wieku, tamtego. Obok współczesny gadżet wydawnictwa Hachette – parowóz BR50 w skali N.

Tak wyglądała jedna z przedwojennych lokomotyw Märklina.
(6) Piękne modele PKP (1 piętro, Sala nr 102) – Arcyciekawe pociągi kwalifikowane, transeuropejskie ekspresy, pojazdy robocze, służbowe oraz wagony okresu międzywojennego Polskich Kolei w skali H0 samodzielnie wykonane przez modelarza: Ryszard Paleczny „Rocketman”. Tablica z fotografiami ukazuje pierwowzory, na podstawie których z dużą precyzją modele te zostały wykonane.
autor, modelarz: Ryszard Paleczny „Rocketman”


Ekspozycja modeli taboru przedwojennych kolei polskich. Przedwojenne zdjęcia potwierdzają zgodność wyglądu modeli z oryginałem.


 
(7) Duża makieta modułowa w skali H0 (połączone Sale sportowe) – Wielka makieta H0 Festiwalu 2024 została uznana za najlepszą ze wszystkich, jakie dotąd zestawiano na kolejnych edycjach Festiwalu. Prosty dwutorowy szlak ciągnący się przez całą długość obu sal sportowych umożliwiał świetną prezentację i obserwację długich, wielowagonowych pociągów osobowych i towarowych, w tym ekspresów mogących osiągać ekspresową prędkość przejazdu. W skład makiety weszły liczne, coraz piękniej wykreowane stacje i szlaki na modułach zbudowanych przez kluby: Łódzki Klub Modelarzy Kolejowych, Oświęcimski Klub Modelarzy Kolejowych, Ogólnopolski Klub Modelarzy Kolejowych, Mazowieckie Stowarzyszenie Miłośników Kolei, Przemyski Klub Makiet Modułowych, Toruńska Makieta Modułowa, Zachodniopomorski Klub Modelarzy Kolejowych, Klub Modelarzy Kolejowych z Ostrowa Wielkopolskiego, Górnośląska Grupa Modelarska, Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Katowicach.



plan w wersji .pdf - pobierz

Prosta, długa, dwutorowa linia umożliwia oglądanie przejazdu dwóch i więcej pociągów na raz. Dzięki temu na makiecie wciąż się coś dzieje.

Perspektywa makiety modułowej od tylnego wejścia na salę, koło stacji Krzywołuk

Łuk (zelektryfikowany) wielkiej makiety modułowej przy tylnym wejściu na salę.

Perspektywa torów od wjazdu na stację Krzywołuk.

Prawa część stacji Krzywołuk, za nią w głębi Stare Miasto.

Widok w drugą-lewą stronę makiety – za torami w wąwozie Stare Miasto.

Tory w wąwozie, a w perspektywie stacja Szadek

Stacja Szadek w całej okazałości.

Przejazd kolejowy z wąskim torem.

W głębi przejazd kolejowy z wąskim torem, z przodu pociąg cystern na łuku przed stacją Oświęcim.

Perspektywa makiety modułowej od głównego wejścia na salę; po prawej stacja Oświęcim.

Tłumnie oblegana, największa, zawsze pełna pociągów stacja Oświęcim.

Widok w drugą stronę w kierunku stacji Oświęcim; pociąg, który dopiero co z niej wyjechał pokonuje most na Sanie, drugi, prowadzony parowozem, zbliża się do niego.

Most w Chrzypsku jak prawdziwy, dalej w głębi stacja Strzemieszyce Małe.

Łuki za stacją Strzemieszyce Małe, którymi pociąg jedzie do stacji Nojewo; w tle Stare Miasto od tyłu.

Łuki za stacją Strzemieszyce Małe, którymi pociąg jedzie do stacji Nojewo; w tle Stare Miasto od tyłu.

Krajobraz familoków przed stacją Nojewo.
PKP H0 Seba: Przejazd SU46-032 ze składem Osobowo-Towarowym na VIII Festiwal Koleji w Miniaturze Sosnowiec 2024r. 17.03.24. Skład Prowadzi Maszynista Mechanik Marcin :)

(8) Mistrzowskie modele Krzysztofa Śliwińskiego (Sala sportowa) – Samodzielnie wykonane z niezwykłym artyzmem modele lokomotyw PKP - wszystkie są zdobywcami pierwszych miejsc w corocznych Mistrzostwach Modelarstwa Kolejowego. To nie są przeróbki modeli fabrycznych. Modele są wykonane od podstaw głównie z blaszek fototrawionych z dolutowanymi elementami i perfekcyjnie pomalowane. Wszystkie modele są wystawione na ekspozycji statycznie, z opisem, jak i sukcesywnie biorą udział w przejazdach na wielkiej makiecie prowadząc pociągi. Dokumentują to liczne, równie perfekcyjne zdjęcia samego autora – www.pomniejszone.pl
modelarz-mistrz: Krzysztof Śliwiński

Mistrzowskie modele zebrane na bocznicach stacji Szadek. Wszystkie zajęły pierwsze miejsca na Mistrzostwach Polski Modeli Kolejowych.   fot. Krzysztof Śliwiński

Krzysztof Śliwiński właśnie ustawia swe modele na bocznicach stacji Szadek.

W głębi na dwóch bocznicach mistrzowskie modele Krzysztofa Śliwińskiego; z przodu na głównych torach regularnie jeżdżące pociągi, niektóre prowadzone wynajętymi mistrzowskimi lokomotywami.

W głębi na dwóch bocznicach mistrzowskie modele Krzysztofa Śliwińskiego; niektóre zostały wynajęte do prowadzenia pociągów, stąd puste tory za karteczką z opisem.
(9) Maszyny parowe (Sala nr 35) – Wprawiająca w ruch maszyny, napierająca na tłoki para z grzanej do wrzenia wody wraz ze swymi charakterystycznymi odgłosami pufania przy każdym jej wylocie z tłoków zawsze fascynowały. I fascynują nadal, co wciąż można obserwować na stoisku Michała Stosio z SMK Katowice, który kolejny raz wystawił i uruchomił kolekcję różnorodnych modeli silników-maszyn parowych. I po raz kolejny w konkursie zwiedzających, silniki parowe znalazły się w gronie nagrodzonych, najciekawszych ekspozycji Festiwalu 2024 roku.
Kolekcjoner-„Dampfman”: Michał Stosio

Michał Stosio i Andrzej Motyl przed ustawioną kolekcją maszyn parowych do podziwiania i zabawy.

Zawsze wzbudza zachwyt, gdy widać, słychać (zwłaszcza) i czuć jak maszyna parowa reaguje na dodawanie pary do silnika.

Nieodzowne modele do nauki o silnikach parowych w epoce pary – równie wiekowe, jak dawno miniona epoka pary.
(11) Makieta ruchowa CKZiU (Sala nr 38) – makieta szkolna w skali H0, do nauki prowadzenia pociągów i sterowania ruchem kolejowym zapewnia nieustanny, jednoczesny i niezależny ruch trzech składów pociągów i to w niezależnych systemach zasilania (analog bądź cyfra). W czasie Festiwalu każdy, kto przyniesie ze sobą lokomotywę, czy cały pociąg, może bez przeszkód pojeździć nimi po tej makiecie.

Makieta edukacyjna CKZiU wykonana w ramach projektu „Symulator ruchu pociągów”.
(12) Symulator EU07 (Sala nr 39, dostęp od Sali nr 40) – symulator zabudowany w kabinie prawdziwej lokomotywy elektrycznej daje wrażenie prowadzenia prawdziwego kolosa po torach. Jest to pomoc dydaktyczna sosnowieckiej „kolejówki” - Technikum nr 4 Transportowe.

Symulator EU07 został zabudowany w imitacji kabiny tej lokomotywy.   fot. Marcin Kapica

Naprawdę można się poczuć, jak w prawdziwej lokomotywie.
(13) Symulator EN57 (Sala nr 40) – skromniejsza wersja symulatora pojazdu szynowego z pulpitem sterowniczym z prawdziwej jednostki elektrycznej EN57. Na ekranie monitora, jak przez okno pojazdu, widać poczynania maszynisty-amatora, najczęściej bardzo młodego w prowadzeniu jednostki.
autor, opiekunowie: Juliusz Niemczyk, Oliwier Szewczyk, Jakub Szymura, Jakub Dąbrowski z Górnośląskiej Grupy Modelarskiej

Na tablicy błąd w opisie – jest to symulator EN57 a nie ET22, ale frajdy poprowadzenia pociągu to nie umniejsza.
(15) Edukacja i Modelarstwo (Sala nr 45) – Stowarzyszenie Edukacja i Modelarstwo zajmuje się edukacją najmłodszych, oferuje praktyczne zajęcia dla przyszłych adeptów kolejnictwa. Są to:
• budowle kartonowe – zajęcie wycinania i sklejania modeli kolejowych różnej skali trudności.
• kolejka ogrodowa LGB – po opanowaniu poprowadzenia pociągu-kolejki w skali G odpornej na warunki atmosferyczne (stąd nazwa „ogrodowa”) można zdobyć dyplom „Małego Maszynisty”.
edukatorzy: Piotr Gąsiorowski, Anna Gąsiorowska, Piotr Kołoda, Janusz Mroziak, Paweł Nesterok, Kamil Rupnik, Jerzy Ziobrowski
opracowanie: Zdzisław Kołoda - Stowarzyszenie „Edukacja i Modelarstwo” z Rybnika.


Trzeba nabrać wprawy w posługiwaniu się nożyczkami a potem w klejeniu.

W trudniejszych sprawach pomoże mama lub tata też pod okiem instruktora.

Kolejni adepci zdobywają dyplom Małego Maszynisty.
(-) trainbrains (Sala sportowa) – Grzegorz Barski tworzy raj dla profesjonalistów – elektroniczne elementy i systemy sterowania ruchem kolejowym w miniaturze oraz jak prawdziwe pulpity kostkowe do tego sterowania.

Grzegorz Barski prezentuje elektronikę i pulpity kostkowe do sterowania ruchem kolejowym w miniaturze.
(-) ROBO (Sala sportowa) – Prezentacja unikatowych modeli polskiego taboru kolejowego, którego produkcję w kooperacji z Chinami podjęła polska firma ROBO. Każdego miłośnika kolei cieszy piękny wygląd oferowanych modeli mających wiele charakterystycznych szczegółów. Są to m.in. EN57, wagony pasażerskie typu Y, „ryflaki”, cysterny i inne. Na stoisku można było już podziwiać modele planowane do produkcji i studyjne, np. fascynujący 6-członowy „Elf” Kolei Śląskich.

Stanowisko prezentacyjne modeli ROBO.

Ekipa firmy ROBO.
(-) SimKol – SimRail (1 piętro, Sala nr 102) – Partner wydarzenia, firma SimKol S.A. udostępniła profesjonalne stanowiska obsługi ruchu kolejowego oparte na symulatorze SimRail. Można było wcielić się w dyżurnego ruchu albo w maszynistę i poprowadzić pociąg na jednej z polskich tras kolejowych, np. Katowice – Warszawa Wschodnia. Także i w tym 2024 r. firma Simkol zapewniła dodatkową atrakcję – bezpłatny dojazd na Festiwal dwoma zabytkowymi autobusami: Ikarus 260 z harmonijkowymi drzwiami oraz przegubowy Ikarus 280.


 
(-) DB CARGO – Wirtualna Kolej (korytarz 1 piętro) – Po raz kolejny do partnerów wydarzenia Festiwal „Kolej w Miniaturze” dołączyła firma DB Cargo Polska. Także w 2024 r. na sporej powierzchni pierwszego piętra firma oferowała chętnym wirtualną podróż (w Goglach Rzeczywistości Rozszerzonej VR) po fantastycznym kolejowym świecie DB Cargo..


Dzisiejsze dzieci to przyszli specjaliści w firmie DB Cargo.

Sympatyczna reprezentacja DB Cargo na Festiwalu 2024.

Konkursy, Nagrody, Zwycięzcy

Relacja z konkursów Festiwalu 2024 roku jest w zakładce: KONKURSY